Als professionele fotograaf word ik regelmatig gevraagd welke camera iemand het beste kan kopen. Maar vandaag draai ik het om: ik vertel je welke camera’s je juist moet vermijden. Want een marketinghype vertelt niet het hele verhaal. Deze tien camera’s zijn de slechtste camera’s te koop als je kijkt naar prijs-kwaliteitverhouding en praktisch gebruik. Als je het mij vraagt. Niet met mij eens? Ik hoor het graag in de comments.
10. Leica M6 re-issue – nostalgie voor 5000 euro
De Leica M6 werd in 2022 opnieuw uitgebracht en kost ongeveer 5000 euro (officiële website). Deze analoge 35mm-camera heeft een cultstatus onder straatfotografen. De volledig mechanische sluiter en het iconische design spreken tot de verbeelding. Het rangefinder-systeem geeft je een unieke manier van scherpstellen.
Maar laten we eerlijk zijn: voor 5000 euro krijg je een camera zonder autofocus, zonder belichtingsmeter in de zoeker, en zonder enige moderne functie die je werk makkelijker maakt. Ik heb zelf niet met een originele M6 gewerkt, maak ik kan mij voorstellen dat de romantiek snel verdwijnt als je belangrijke momenten mist door trage handmatige scherpstelling. Voor dit bedrag koop je een complete professionele digitale setup. De Leica M6 is een statussymbool, geen praktisch werkpaard. Leuk voor in de vitrine als geld geen issue is.
9. Nikon D850 – zwaargewicht uit vervlogen tijden
De Nikon D850 kwam uit in 2017 en kost nog steeds rond de 2700 euro (officiële website). Op papier lijkt deze DSLR indrukwekkend met zijn 45,7 megapixel sensor en robuuste bouw. De beeldkwaliteit is onbetwistbaar goed en het batterijverbruik is uitstekend.
Toch voelt deze camera als een dinosaurus. Met 1005 gram (zonder lens) – , dat is meer dan een kilo! – breekt je nek na een dag fotograferen. De live view autofocus is traag als stroop, de videofuncties zijn achterhaald, en het kantelbare scherm ontbreekt. Moderne spiegelloze camera’s zoals de Nikon Z7 II kosten de helft en bieden superieure prestaties. De D850 verkoopt traditie boven technologie, dus in de praktijk betaal je te veel voor te weinig.

8. Sony Alpha 7 IV – verdwalen in het menu
Sony introduceerde de A7 IV in 2021 voor ongeveer 2800 euro (officiële website). Deze camera heeft een indrukwekkende specificatielijst: 33 megapixel, 10 fps burst-mode, en geavanceerde autofocus. De beeldkwaliteit is uitstekend en de lowlight-prestaties zijn top.
Maar Sony heeft de camera zo volgestopt met functies dat het menu een nachtmerrie is geworden. Ik heb letterlijk uren besteed aan het zoeken naar simpele instellingen. Daarnaast oververhit de camera binnen 20 minuten bij 4K-opnames, waardoor je midden in een shoot moet stoppen. Voor 2800 euro verwacht ik een camera die gewoon werkt, niet een apparaat waarbij ik eerst een cursus menunavigatie moet volgen. Dit zijn typisch de slechtste camera’s te koop voor mensen die gewoon willen fotograferen of met video bezig willen zijn, of beiden. Het lijkt een geval worst of both worlds waarbij de fabrikant geen keuzes heeft durven maken en eindigt met een vormloos compromis.
7. Olympus Mju II – social media-hype zonder substantie
De Olympus Mju II is een compacte 35mm-filmcamera uit 1997 (niet meer te koop) die tegenwoordig voor 300-400 euro tweedehands wordt verkocht. Deze plastic point-and-shoot heeft een vaste 35mm f/2.8 lens en weerbestendige body. Influencers op TikTok en Instagram hebben deze camera tot cultstatus verheven.
Maar de realiteit? Dit is een goedkope plastic camera met talloze technische problemen. De zoom motor gaat vaak kapot en de belichtingsmeter is onbetrouwbaar. Voor 400 euro koop je tegenwoordig een uitstekende digitale camera met veel betere beeldkwaliteit. De hype is pure marketing – laat je niet misleiden. Er zijn prima alternatieven die in je broekzak passen!
6. Canon EOS R5 – de oververhittingskampioen
Canon bracht de EOS R5 uit in 2020 voor ongeveer 4000 euro (officiële website). Met 45 megapixel, 8K video, en indrukwekkende beeldstabilisatie leek dit de perfecte allround camera. De autofocus is razendsnel en de ergonomie is uitstekend. Op papier is het een krachtpatser. Op papier…
Helaas maakt één cruciaal probleem deze camera onbruikbaar voor serieus videowerk: oververhitting. Na slechts 20 minuten 8K of 30 minuten 4K schakelt de camera uit. Zelfs na afkoeling kun je maar kort verder filmen. Leg dat het bruidspaar maar eens uit. Voor een camera van 4000 euro is dit onacceptabel. Canon heeft dit probleem nooit echt opgelost, ondanks firmware-updates. Als je video belangrijk vindt, is dit de slechtste camera te koop.
5. Pentax K-3 III – museumstuk met moderne prijs
De Pentax K-3 III verscheen in 2021 voor ongeveer 2000 euro (officiële website). Deze DSLR heeft een 25,7 megapixel APS-C sensor en uitstekende weersbestendigheid. De optische zoeker is helder en de bouwkwaliteit is als een tank.
Maar Pentax leeft in het verleden. De camera is zwaar, groot en lomp (net als een tank), de autofocus is traag vergeleken met de concurrentie, en het lenzenpark krimpt jaarlijks. Nieuwe lenzen zijn schaars en peperduur. Ik ken fotografen die vasthouden aan Pentax uit nostalgie, maar ze missen constant kansen door de beperkingen. Deze camera kiest traditie boven innovatie, beperkingen boven mogelijkheden. Voor 2000 euro verdien je beter.
4. Sigma fp – vorm boven functie
Sigma introduceerde de fp in 2019 voor ongeveer 1900 euro (officiële website). Dit is ’s werelds kleinste full-frame camera met een modulair design. Het minimalistische ontwerp ziet er prachtig uit en de beeldkwaliteit is verrassend goed voor zo’n klein apparaat. Tot zover het goede nieuws.
Maar minimalisme slaat hier door. Geen zoeker, geen hotshoe, nauwelijks knoppen – alles moet via het touchscreen. In de praktijk is dit een nachtmerrie. Geen zoeker in fel zonlicht, constant door menu’s scrollen voor basisfuncties, en de batterij is snel leeg. Dit is meer kunstobject dan camera. De slechtste camera’s te koop zijn vaak die waar design belangrijker is dan functionaliteit.
3. Panasonic Lumix S1R – trage reus zonder support
De Panasonic S1R kwam in 2019 op de markt voor ongeveer 3700 euro (officiële website). Met 47,3 megapixel en uitstekende videomogelijkheden leek dit een serieuze concurrent voor Sony en Canon. De bouwkwaliteit is fenomenaal en het weersbestendige design is top.
Helaas is de autofocus hopeloos traag en onbetrouwbaar, vooral bij het volgen van bewegende onderwerpen. Het lenzenaanbod is beperkt en extreem duur – een standaard 24-70mm f/2.8 kost meer dan 2000 euro. Panasonic’s marktaandeel in full-frame is minimaal, wat zorgen geeft over toekomstige ondersteuning. Voor bijna 4000 euro verwacht ik snelle, betrouwbare autofocus – niet constant gemiste shots.
2. Canon PowerShot G7X Mark III – de vlogger-misleiding
Canon positioneerde de G7X Mark III (2019, ongeveer 750 euro) als dé camera voor YouTubers (officiële website). Met 4K video, een kantelbaar scherm, en compacte afmetingen leek dit perfect. De 1-inch sensor levert goede beeldkwaliteit en de ingebouwde ND-filter is handig.
Maar de realiteit is anders. De autofocus tijdens video is onbetrouwbaar en pompt constant. Nog erger: de camera oververhit na slechts 10 minuten 4K-opname. Ik ken vloggers die halverwege hun opnames moesten stoppen om de camera af te laten koelen. Canon verkoopt een droom maar levert stress. Voor content creators zijn dit absoluut de slechtste camera’s te koop – je kunt er simpelweg niet op vertrouwen.
1. Fujifilm X100V – de ultieme marketingmachine
De Fujifilm X100V (2020, ongeveer 1500 euro indien beschikbaar) heeft een cultstatus bereikt (officiële website). Met zijn retro-design, vaste 23mm f/2 lens (35mm equivalent), en hybrid zoeker spreekt deze camera tot de verbeelding. De film simulaties zijn populair op social media.
Maar hier is de harde waarheid: je betaalt 1500+ euro voor een camera met één vaste lens. Geen zoom, geen mogelijkheid om van lens te wisselen. De marketing suggereert dat professionals deze camera nodig hebben, maar in werkelijkheid is het een lifestyle-accessoire. Ik heb de X100V niet gebruikt maar voel de pijn. Voor events, portretten, of wildlife ben je nergens. Dit is een camera om te hebben, niet om mee te werken. Van alle slechtste camera’s te koop is dit de meest overhypte.
Het is belangrijk dat je een camera koopt om de functionaliteit die je nodig hebt, niet het marketingverhaal eromheen. Je moet er dagelijks fijn mee kunnen werken. Koop geen camera om ergens bij te horen of omdat een influencer het zegt. Deel jouw ervaringen met overhypte camera’s in de comments – ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Voor mij – Klaas – is fotografie is voor mij geen hobby, maar een tweede natuur.
Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door beeld en techniek, en die passie heeft zich ontwikkeld tot een diepgaande expertise in zowel digitale als analoge fotografie. Met mijn Fujifilm T-X5 in de ene hand en mijn vintage Leica M3 in de andere, ben ik voortdurend op zoek naar dat ene perfecte shot – of het nu op straat is, in een studio, of tijdens een gouden uurtje ergens in de bergen.
Mijn kracht ligt in het vertalen van technische kennis naar praktische toepassingen. Ik geloof dat techniek geen doel op zich is, maar een middel om creativiteit te bevrijden. Wanneer je je camera door en door begrijpt – van sluitertijd tot sensordynamiek, van lichtmeting tot kleurprofielen – ontstaat er ruimte voor vrijheid, experiment en echte expressie. Daarom help ik andere fotografen om de techniek te doorgronden, zodat zij zich kunnen focussen op wat echt telt: het verhaal achter het beeld.
Ik deel mijn kennis en ervaring via workshops, tutorials, lezingen en online content. Daarbij richt ik me niet alleen op het *hoe*, maar ook op het *waarom* van fotografie. Waarom kies je voor een bepaalde belichting? Wat doet een specifieke lens met je perspectief? Hoe vertaalt techniek zich naar sfeer, emotie en impact?
Of je nu op zoek bent naar inhoudelijke verdieping, technische bijscholing of creatieve inspiratie: je bent hier aan het juiste adres.