Vorige week zat ik voor mijn beeldscherm en staarde naar een lege kalender. Drie shoots gepland, maar geen enkel creatief idee. Mijn hoofd voelde leeg. Dan realiseer je je: inspiratie voor een fotoshoot komt niet vanzelf. Je moet weten waar je moet zoeken.
Het probleem met een lege geest
Elk fotograaf kent dat gevoel. Je hebt een opdracht aangenomen of wilt voor jezelf aan de slag, maar de ideeën blijven uit. Ik fotografeer nu al enige tijd en heb geleerd dat inspiratie voor fotoshoot niet iets is wat je overkomt. Het is iets wat je actief moet verzamelen en koesteren. Zonder een systeem raak je verlamd door de eindeloze mogelijkheden. Je scrollt door Instagram, ziet duizenden beelden, en voelt je alleen maar leger. Dat moet anders.
Het verschil tussen fotografen die consistent sterk werk leveren en degenen die vastlopen, zit in hun aanpak. Ze wachten niet op een goddelijke ingeving. Ze hebben bronnen die ze kunnen raadplegen wanneer ze vastzitten. Volgens onderzoek van Adobe Creative Cloud gebruikt 73% van de creatieve professionals meerdere inspiratiebronnen tegelijk om tot originele concepten te komen. Dat is geen toeval.
Mijn favoriete inspiratiebron: pinterest, musea en kunstboeken
Laat me concreet worden. Vorig jaar moest ik een portretreeks maken voor een modeontwerper. Ik had geen idee waar ik moest beginnen. Dus ging ik naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Niet om foto’s te kijken, maar om schilderijen te bestuderen. Specifiek de Gouden Eeuw meesters zoals Rembrandt en Vermeer. Hun gebruik van licht – dat beroemde ‘Rembrandt licht’ – gaf me precies wat ik zocht.
Ik analyseerde hoe Vermeer zijn ‘Meisje met de parel’ belichtte. Het licht komt van links, onder een hoek van ongeveer 45 graden. Het creëert zachte schaduwen op het gezicht en een prachtige glans in de ogen. Ik fotografeerde mijn model met exact dezelfde lichtopstelling: één softbox links op 45 graden, geen fill light. De resultaten waren zeer bevredigend. De ontwerper was door het dolle heen.
Concrete bronnen die werken
Ik heb enkele bronnen me nooit in de steek laat. Deze bronnen gebruik ik systematisch wanneer ik inspiratie voor een fotoshoot nodig heb. Ze zijn divers genoeg om verrassende combinaties te maken, maar specifiek genoeg om direct toepasbaar te zijn.
- Filmstills van cinematografen zoals Roger Deakins en Emmanuel Lubezki – hun kleurpaletten en composities zijn goud waard
- Pinterest boards, maar dan georganiseerd per thema: licht, compositie, kleur, mood. Dit is mijn inspiratieboard voor portretten.
- Architectuurfotografie op ArchDaily voor geometrische composities
- Fashion editorials in gedrukte magazines – het schermloze kijken maakt een verschil
- Oude National Geographic uitgaven voor storytelling en documentaire aanpak
De technische vertaling
Inspiratie vinden is één ding. Het vertalen naar je eigen werk is iets anders. Wanneer ik een beeld zie dat me raakt, analyseer ik het technisch. Bij een filmstill uit ‘Blade Runner 2049’ van cinematograaf Deakins noteerde ik: oranje/blauw kleurcontrast, backlight met haze, onderbelichting van 1.5 stops voor mood. Die specifieke notities kon ik direct toepassen in mijn volgende shoot. Ik gebruikte een oranje gel op mijn achtergrondlicht, blauwe ambient light, en stelde mijn camera in op -1.5 EV compensatie. Het resultaat? Precies de sfeer die ik zocht.

Buiten je comfortzone kijken
De beste inspiratie voor fotoshoot vind je buiten de fotografie. Dat klinkt contradictorisch, maar het werkt. Ik haal ideeën uit modeontwerp, productdesign, zelfs uit de manier waarop licht door de bladeren van een boom valt tijdens mijn ochtendwandeling. Vorige maand zag ik een installatie van kunstenaar Olafur Eliasson in een galerie. Hij gebruikte gekleurde spiegels en natuurlijk licht op een manier die ik nog nooit had gezien. Die week paste ik zijn principe toe met reflectoren en gekleurde filters. Mijn klanten vroegen waar ik die ‘nieuwe stijl’ vandaan had.
Fotografen die alleen naar fotografie kijken, blijven hangen in dezelfde patronen. Doorbreek dat.
Het opbouwen van een swipe file
Ik bewaar alles in wat ze in de reclamewereld een ‘swipe file’ noemen. Een digitale map met submappen: portret-licht, landschap-compositie, kleur-inspiratie, posing-ideeën. Elke week voeg ik minstens vijf nieuwe beelden toe. Niet zomaar opslaan – ik schrijf erbij waarom het me aanspreekt en hoe ik het zou kunnen toepassen. Die discipline betaalt zich dubbel en dwars terug. Wanneer een klant belt met een last-minute opdracht, open ik mijn swipe file en heb binnen tien minuten een concept. Ook is het prima voor zelfreflectie. Ik upload foto’s die ik zelf heb gemaakt, goede en slechte en voorzie deze van feedback.
De kracht van beperkingen
Paradoxaal genoeg vind ik de beste inspiratie voor fotoshoot door mezelf te beperken. Te veel opties verlamt. Vorig jaar deed ik een project waar ik mezelf dwong om alleen te fotograferen met één lens – een 50mm – en alleen natuurlijk licht. Die beperkingen forceerden me om creatiever te denken over compositie en timing. Het resulteerde in mijn sterkste werk tot nu toe. Fotograaf Chase Jarvis zegt het mooi: “Creativity thrives on constraints.”
Probeer het zelf. Kies één beperking voor je volgende shoot: één lens, één lichtbron, één kleur, of één locatie. Je zult versteld staan hoe creatief je wordt wanneer je niet alle opties hebt.
Jouw inspiratiebronnen
Iedereen vindt inspiratie op andere plekken. Wat werkt voor mij, werkt misschien niet voor jou. Het belangrijkste is dat je actief op zoek gaat in plaats van passief te wachten. Bouw je eigen systeem op. Maak je eigen swipe file. Bezoek musea, lees boeken, bestudeer film, wandel door de stad met open ogen. Documenteer wat je raakt en analyseer waarom. Die discipline maakt het verschil tussen vastlopen en blijven groeien. Waar haal jij je inspiratie voor fotoshoot vandaan? Deel je favoriete bronnen in de reacties hieronder.

Leuk dat je mijn artikel gelezen hebt. Ik ben Floris en met mijn trouwe Nikon Z7 II trek ik erop uit om de wereld vast te leggen. In de weekenden wandel ik regelmatig en uiteraard gaat de camera mee. Mijn specialiteit? Dat is best lastig. Als ik een ding zou moeten noemen dan is het minimalistische natuurfotografie die de essentie van een landschap vangt. Maar ik houd ook veel van het fotograferen van mensen ‘in het wild’.
Ik wil graag fotografie toegankelijk maken voor iedereen. Ik geloof dat iedereen een verhaal kan vertellen door fotografie – ik help je alleen de juiste knoppen te vinden om dat verhaal echt tot leven te brengen! Vind je mijn verhaal leerzaam, laat het me weten!
